برای جمع کسرها باید این سه مرحله را انجام دهیم:
- مرحله ۱: اطمینان حاصل کنید که مخرج ها یکسان هستند
(اگر مخرجها برابر نبودند مخرج مشترک میگیریم)
- مرحله ۲: یکی از مخرجها را می نویسیم و صورت کسرها را با هم جمع می کنیم
- مرحله ۳: ساده کردن جواب(در صورت نیاز)
مثال ۱: کسرهای زیر را جمع کنید:
- مرحله ۱: چون مخرج ها یکسان هستند پس به مرحله ۲ می رویم.
- مرحله ۲: یکی از مخرجها را می نویسیم و صورت کسرها را با هم جمع می کنیم.
- مرحله ۳: کسر را ساده می کنیم که در اینجا نیازی به ساده کردن نیست.
مثال ۲: کسرهای زیر را جمع کنید.
- مرحله ۱: چون مخرج ها یکسانند (هردو 8 هستند) پس به مرحله ۲ می رویم.
- مرحله ۲: یکی از مخرجها را می نویسیم و صورت کسرها را با هم جمع می کنیم.
- مرحله ۳: کسر را ساده می کنیم که در اینجا نیازی به ساده کردن نیست
ولی میتوان آن را بصورت عدد مخلوط نوشت.
نکته: اگر مخرج های کسرها برابر نبودند ابتدا مخرج مشترک میگیریم.
مثال ۳: کسرهای زیر را جمع کنید.
چون مخرجها برابر نیستند پس مخرج مشترک میگیریم و یکی از مخرجها را نوشته و
صورتها را با هم جمع میزنیم
جواب نهایی یعنی ۵/۸ را نمیتوان ساده کرد.
توجه: کپی کردن مطلب فوق بدون ذکر نام ریاضی ششم دبستان شرعا حرام است و تخلف محسوب میگردد.
کتاب فروشی اعلام کرده است که کتاب های نو را با ۲۰ درصد و کتاب های کهنه
را با ۳۵ درصد تخفیف می فروشد. زهرا می خواهد تعدادی کتاب نو به قیمت
۳۵۰۰۰ تومان و تعدادی کتاب کهنه به قیمت ۸۶۰۰۰ تومان بخرد.
زهرا چند تومان باید بپردازد؟
یکی از تکنیکهایی که در ریاضی ششم دانش آموزان فرا میگیرند شکستن مساله
به مساله های کوچکتر و ساده تر است در این اینجا نیز ما در سه مرحله مساله
را حل میکنیم:
ابتدا پولی که زهرا باید بابت کتابهای نو بپردازد را محاسبه میکنیم:
در مرحله دوم پولی که بابت کتابهای کهنه باید بپردازد را محاسبه میکنیم:
و در انتها یعنی مرحله سوم پولهای پرداختی را با هم جمع می کنیم:
کل پولی که زهرا باید بپردازد ۸۳۹۰۰=۲۸۰۰۰+۵۵۹۰۰
نحوه تدریس درس اول فصل دوم ریاضی ششم دبستان-نمایش اعشاری اعداد:
در این فایل پیشنیازها، اهداف آموزشی و روش تدریس و نکاتی که باید به
دانش آموز گفته شود ارائه شده است.
قبل از اینکه ما بخواهیم یک درس را به دانش آموز یاد بدهیم ابتدا باید بدانیم که
الف) کلیت بحث چیست،
ب)چه پیش نیازهایی از مطالب سالهای گذشته باید یادآوری شود،
ج) چه مهارتهایی را باید در این به دانش آموز آموزش بدهیم،
د) دانش آموز چه مسائلی را باید بتواند حل کند،
و) نمونه سوالی باید داشته باشیم که استاندارد باشد و بتواند توانایی های
دانش آموز را بدرستی بیازماید.
دراین فایل سعی براین بوده تا درحد امکان به سوالات فوق در مورد فصل
اعداد اعشاری ریاضی ششم دبستان پاسخ داده شود.
تمرین :در یک مزرعه روی هم 20 مرغ و گاو وجود دارد. تعداد پاهای آن ها
روی هم 56 تاست. در این مزرعه چند مرغ است و چند گاو وجود دارد؟
(مرغ ها ٢ پا و گاوها 4 پا دارند)