close
دانلود فیلم
مقایسه و ساده کردن کسرھا

ریاضی ششم دبستان

مقایسه و ساده کردن کسرھا

براي اطلاع از آپديت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

نمونه سوال
عددها و الگوها
تدریس کسر ها
تدریس اعداد اعشاری
نحوه تدریس فصل سوم ریاضی ششم ابتدائی
دانلود کتاب
سوالات شما
مشاوره
سوالات متفرقه
تدریس خصوصی
جزوه
کاربرگ های ریاضی دبستان
چگونه با وب سایت ما آشنا شدید؟




تدریس خصوصی ریاضی

تدریس خصوصی ریاضی ششم تماس با مشاور 09129319881

کاربرگ تقارن در زندگی واقعی
رای دانلود رایگان کاربرگ تقارنهای محوری ریاضی ششم کلیک کنید:

کاربرگ تقارنهای محوری

خلاصه: در این مطلب مطالب زیر را توضیح می دهیم

  • الف) کسرهای برابر

  •  ب) نحوه پیدا کردن کسرهای برابر  (بوسیله ضرب و تقسیم)

  • ج)  کسر برابر با واحد

کسرهای زیر چه خاصیت مشترکی دارند؟

کسرهای برابر www.riazisheshom.irادامه مطلب

:: ارسال شده در: مقایسه و ساده کردن کسرھا ,

نويسنده
نويسنده : مدیر سایت
تاريخ : [سه شنبه 29 تير 1395 ] [ 17:49]
تاريخ

در این فایل نکته های آموزشی فصل اول ریاضی ششم دبستان یعنی

کسر متعارفی بطور کامل ارائه شده است.

 

  دانلود نکته های آموزشی کسرها ریاضی ششم دبستان

:: ارسال شده در: تدریس کسر ها , مقایسه و ساده کردن کسرھا ,

نويسنده
نويسنده : مدیر سایت
تاريخ : [جمعه 15 آبان 1394 ] [ 17:20]
تاريخ

 

تمرین 1 صفحه 10 ریاضی ششم ابتدائی:

علی آقا کشاورز است. او نیمی از زمین خود را گندم کاشت و نیم دیگر را سه قسمت
کرد. او در یک قسمت جو و در یک قسمت یونجه کاشت. قسمت سوم را هم نصف کرد و در
یک قسمت آن سبزیجات کاشت. علی آقا چه کسری از زمین خود را سبزیجات کاشته است؟


مراحل پیشنھادی پاسخ مسئله

ابتدا شکل زمین علی آقا را رسم می کند.( به طور مثال زمین علی آقا را به شکل مستطیل می کشد . )

٢- با توجه به این که نیمی از زمین را گندم کاشته است ، شکل را به دوقسمت مساوی تقسیم می کند و نصف آن را رنگ می کند.

٣- با توجه به صورت مسئله ، نیم دیگر زمین را به سه قسمت مساوی تقسیم می کند . یک قسمت ازاین سه قسمت (مقدار زمینی که زیر کشت جومی باشد) را رنگ می کند. سپس یک قسمت دیگر ازاین سه قسمت (مقدار زمینی که زیر کشت یونجه می باشد) را رنگ می کند.

۴ - با توجه به صورت مسئله ، قسمت باقیمانده ی زمین را ( سطحی از زمین که ھنوز محصولی در آن کاشته نشده است.) به دو قسمت مساوی تقسیم می کند. یک قسمت ازاین دو قسمت (مقدار زمینی که زیر کشت سبزیجات می باشد.) را رنگ می کند.

۵- با تقسیم بندی شکل به قسمت ھای برابر دانش آموزان می بینند که ١ قسمت از ١٢ قسمت شکل یا  زمین زیر کشت سبزیجات است.

۶- دانش آموزان می توانند شکل این مسئله را به صورت زیر رسم کنند:

 

 

:: ارسال شده در: مقایسه و ساده کردن کسرھا ,

نويسنده
نويسنده : مدیر سایت
تاريخ : [چهارشنبه 21 آبان 1393 ] [ 20:10]
تاريخ
 درس دوم : مقایسه و ساده کردن کسرھا

 

ھدف ھا:
- توانایی مقایسه ی کسرھا
- توانایی ساده کردن کسرھا
- مقایسه کردن کسرھا و عددھای مخلوط

مھارت ھا :
- با استفاده از دست ورزی مفھوم تساوی كسرھا را درک می کند و می تواند آن ھا را با یكدیگر مقایسه كنند.
- با نوشتن استدلال ریاضی خود را رشد می دھند.
- توانایی پیدا كردن مخرج مشترک دو كسر و اینكه در بین چند مخرج مشترک كدام مناسب تر است.

آنچه دانش آموزان کلاس ششم می دانند :
١در کلاس چھارم با مقایسه ی کسرھای متعارفی آشنا شده اند .
٢در کلاس چھارم ابتدایی به کمک شکل و سپس به صورت مجرد کسر ھا ی ھم مخرج را با یکدیگر مقایسه می
کنند .
٣- برای مقایسه ی کسرھایی که مخرج برابرندارند و ھم مضرب ھستند از کسر مساوی با مضرب بزرگ تر استفاده
کرده و سپس دو کسر را با یکدیگر مقایسه می کنند .
۴- در کلاس پنجم با یکی کردن مخرج ھا ، مقایسه ی کسرھای ھم مخرج و سپس جایگزین کردن کسراصلی با کسر
مساوی ( مخرج مشترک ) ، کسرھارا با یکدیگر (با توجه به نکته ٣ ) مقایسه می کنند .
۵- ابتدا به کمک شکل و سپس به صورت مجرد کسرھایی کھه صورت برابردارند را با یکدیگر مقایسه می کنند. (از
کسرھایی که صورت برابر( مثلا با صورت ١ ) دارند آن کسری بزرگ تر است که مخرجش کوچک تر باشد . )

نکته :
در فعالیت اول این درس چند تصویر زیر ھمدیگر قرار گرفته است تا دانش آموزان به صورت تصویری كسرھا را با
یكدیگر مقایسه كنند.این کار به درک تصویری دانش آموزان ھمراه با درک دست ورزی آن ھا كمک می كند.

کار در کلاس صفحه ی ٧
آنچه دانش آموزان کلاس ششم می دانند :
١- در کلاس چھارم ابتدایی به کمک شکل و سپس به صورت تکنیکی کسرھای مساوی با کسرمورد نظر رامی
نویسند .
٢- برای نوشتن کسر ھای مساوی صورت و مخرج کسر را در یک عدد ضرب می کنند .
٣- ساده کردن کسر را می دانند .
۴- برای ساده کردن کسر به کمک شکل ، ابتدا کسری را که شکل نشان می دھد می نویسند ، سپس با دسته بندی
مناسبی ، یک تساوی ( کسر مساوی کسر اول ) می نویسند .
۵- برای ساده کردن کسرصورت و مخرج کسر را بریک عدد تقسیم می کنند

کار در کلاس ٣ صفحه ی ٧
تا کنون دانش آموزان به کمک بخش پذیری و تقسیم کردن ، کسرھا را ساده می کردند اما در این تمرین به روش نسبتا
جدیدی ، کسر ھا را ساده می کنند .

فعالیت ١ صفحه ی ٧
آنچه دانش آموزانکلاس ششم می دانند :
١- محور را می شناسد .
٢- با توجه به فعالیت ١ صفحه ۴ کتاب ششم ، نمایش کسر و عدد مخلوط بر روی محور را می داند .
٣- مقایسه کسر ھا را می داند اما تاکنون به کمک محور کسر ھا را با یکدیگر مقایسه نکرده است .

تمرین ١ صفحه ی ٨
برای مقایسه ی دو کسر :
١- کسر ھای مساوی با ھر کسر را بنویسد .
 ٢- برای نوشتن کسرھای مساوی با ھر کسر، صورت و مخرج ھر کسر را بھ ترتیب در عدد( ٢, 3, 4,...)
ضرب می کند .
 ٣- در این تمرین صورت و مخرج کسرھا در عدد ھای ٣,6,9 ضرب شده است
۴- کوچک ترین مخرج مشترک بین دو عدد را انتخاب می کند .
۵- دراین تمرین کوچک ترین مخرج مشترک بین دو عدد ۶ و ٩ عدد ١٨ می باشد .
۶- پس با جایگزینی دو کسرمساوی (با مخرج ١٨ ) با دو کسر اصلی به راحتی می توانیم کسرھا را با یکدیگر
مقایسه کنیم .( از دو کسری که مخرج ھای مساوی دارند آن کسری بزرگ تر است که صورت آن بزرگ تر
باشد . )

نکته تمرین ٢ صفحه ی ٨
١- برای پیدا کردن کوچک ترین مخرج مشترک می توانید مخرج مشترک کسرھای مساوی با یک کسر را بنویسید.
٢- ھر کدام که به مخرج کسر دیگر ھم قابل تقسیم بود کوچک ترین مخرج مشترک است .
٣- راحت ترین راه آن است که از کسری که مخرج بزرگ تر دارد شروع کنیم وکسرھای مساوی با آن را بنویسیم،
زیرا تعداد عملیات ما کمتر است و زود تر به مخرج مشترک می رسیم .

کار در کلاس ١ صفحه ی ٨
این تمرین به روش تمرین ٢ بالای صفحه ی ٨ حل می شود .
برای پاسخگویی به این تمرین دانش آموزان :
١- به مخرج دو کسر توجه می کنند و بین دو کسر مخرج بزرگ تر را انتخاب می کنند .
٢- مخرج ھای کسرھای مساوی با مخرج کسر بزرگ تر را می نویسند وھر بار آن را برمخرج کسر کوچک تر تقسیم می کنند .
٣- کوچک ترین مخرج کسر مساوی با کسر بزرگ تر که بر مخرج کسر کوچک تر نیز بخش پذیر باشد کوچک
ترین مخرج مشترک دو کسر است .
۴- پس از انتخاب کوچک ترین مخرج مشترک دو کسر ، صورت کسر ھا را نیز به دست می آوریم .

نکته ی تمرین ٢ صفحه ی ٩
: روش پیشنھادی تمرین ٢ صفحه ی ٩
١- برای محاسبه ی مقدار جاخالی مخرج کسری که صورت آن نامشخص است را از بین ببریم .
٢- برای از بین بردن مخرج کسری که صورت آن نامشخص است می توانیم دو طرف تساوی را در عدد ۶ (مخرج
کسری که صورت آن نامشخص است ) ضرب کنیم .
٣- با محاسبه ی عبارت ، مقدار جاخالی بدست می آید .(شکل پایین)

 

تمرین 2 صفحه 9

:: ارسال شده در: مقایسه و ساده کردن کسرھا ,

نويسنده
نويسنده : مدیر سایت
تاريخ : [جمعه 19 ارديبهشت 1393 ] [ 16:53]
تاريخ
آخرين مطالب ارسالي
? دانلود نمونه سوال اندازه گیری ریاضی ششم تاريخ : سه شنبه 03 اسفند 1395
? کاربرگ مساحت تاريخ : چهارشنبه 06 بهمن 1395
? نمونه سوال کسر متعارفی تاريخ : جمعه 30 آبان 1393
? کتابهای ششم ابتدایی سال 95-96 تاريخ : پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393
? کاربرگ تبدیل واحدهای طول همراه با پاسخنامه تاريخ : پنجشنبه 21 بهمن 1395
? کاربرگ های زاویه تاريخ : شنبه 09 بهمن 1395
? کاربرگهای تقارن ریاضی دبستان تاريخ : پنجشنبه 23 دی 1395
? دانلود رایگان نمونه سوال تقارن و مختصات تاريخ : یکشنبه 05 دی 1395
? کاربرگهای اعداد اعشاری تاريخ : شنبه 04 دی 1395
? دانلود رایگان نمونه سوال فصل عدد و الگوهای عددی ریاضی ششم تاريخ : چهارشنبه 21 مهر 1395
? دانلود حل تمرین کتاب ریاضی ششم جدید 95 تاريخ : دوشنبه 04 مرداد 1395
? اعداد مثلثی تاريخ : شنبه 02 مرداد 1395
? تساوی کسرها تاريخ : سه شنبه 29 تیر 1395
? جمع کسرها تاريخ : سه شنبه 01 تیر 1395
? نسخه نهايي کل کتاب ریاضی ششم تاريخ : چهارشنبه 19 خرداد 1395
? جزوه نسبت و تناسب ریاضی ششم تاريخ : جمعه 07 اسفند 1394
? نمونه سوال تیزهوشان و نمونه مردمی اعداد اعشاری ریاضی ششم کد 721 تاريخ : جمعه 23 بهمن 1394
? حل تمرین 4 صفحه 90 ریاضی ششم(فصل نسبت، تناسب و درصد) تاريخ : سه شنبه 06 بهمن 1394
? نمونه سوال تیزهوشان و نمونه مردمی کسر متعارفی ریاضی ششم کد 711 تاريخ : جمعه 02 بهمن 1394
? نمونه سوال تیزهوشان و نمونه مردمی اعداد تقریبی کد 741 تاريخ : شنبه 19 دی 1394
پیشنهاد ویژه امروز
کانال ریاضی تلگرام

کانال ریاضی در تلگرام

پیشنهادات ویژه امروز

نمونه سوالهای دارای پاسخنامه




برای دانلود رایگان آزمون تیزهوشان و نمونه مردمی فصل اول (کسر متعارفی)

ریاضی ششم کد 711 کلیک کنید:

دانلود رایگان آزمون ریاضی فصل اعداد اعشاری ریاضی ششم   کد 621

برای خرید پاسخنامه تشریحی کد 711 کلیک کنید:


خرید پاسخنامه تشریحی نمونه سوال کد 711



برای دانلود رایگان آزمون تیزهوشان و نمونه مردمی فصل دوم (اعداد اعشاری)

ریاضی ششم کد 721 کلیک کنید:

دانلود رایگان آزمون ریاضی فصل اعداد اعشاری ریاضی ششم   کد 621

برای خرید پاسخنامه تشریحی کد 721 کلیک کنید:


خرید پاسخنامه تشریحی نمونه سوال کد 721


برای دانلود رایگان آزمون تیزهوشان و نمونه مردمی فصل سوم

اندازه گیری طول و زاویه ریاضی ششم کد 731 کلیک کنید:دانلود رایگان آزمون ریاضی فصل دوم ریاضی ششم   کد 621

آزمون فوق دارای کد می باشد یعنی دارای پاسخنامه تشریحی است

برای خرید پاسخنامه تشریحی کلیک کنید:

خرید پاسخنامه تشریحی نمونه سوال کد 731



امتحان تیزهوشان و نمونه مردمی فصل تقریب ریاضی ششم دبستان

شامل 10 مساله با پاسخ تشریحی.

همه سوالات استاندارد و  از سوالات سالهای قبل انتخاب شده اند.

 

خرید امتحان تیزهوشان و نمونه مردمی فصل تقریب ریاضی ششم دبستان

تدریس خصوصی ریاضی هفتم

کانال ریاضی در تلگرام

user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشي رمز عبور؟

progress عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir