تدریس خصوصی ریاضی ششم دبستان
احتمالا این جمله را زیاد شنیده اید:
"آفرین تو خیلی باهوشی"
شاید برای شما شوکه کننده باشد که این جمله می تواند در آموزش
فرزند شما اثری مخرب داشته باشد.
اما این جمله چه اثری در ذهن کودک شما میگذارد؟
وقتی فرزند شما کاری را درست انجام می دهد و شما او را باهوش
خطاب میکنید در حقیقت این پیام را به او میدهید که توانایی انجام کارها
یک مسئله موروثی است و اولین اثر منفی گفتار شما این است که هرگاه
با یک مسئله سخت برخورد کند که نتواند آن را به راحتی مسائل قبلی
حل کند کودک شما این طور نتیجه گیری میکند:
"مثل اینکه من آنقدر هم باهوش نیستم"
و یا با خود میگوید که :
"من باهوش هستم ولی این مسئله برای آدمهای باهوش تر از من است"
پس ابتدایی ترین اثر این جمله این است که هرگاه کودک شما به عنوان
مثال با یک مساله سخت در درس ریاضی ششم دبستان برخورد کند
بدلیل اینکه مهارت حل مسئله ریاضیات را یک موضوع موروثی میداند تمام
تلاش خود را برای حل مساله به کار نمی گیرد.
جمله جایگزین چیست؟
سوالی که ممکن است شما تا حالا از خودتان پرسیده باشید این
است که پس چه بگوییم؟ پیشنهاد پروفسور Joe Boaler از دانشگاه
استنفورد آمریکا به این سوال این است که وقتی کودک شما یک کار
را به خوبی انجام میدهد بهتر است که به او بگوییم:
"آفرین بالاخره یاد گرفتی این کار رو انجام بدی"
این جمله دارای بار مثبت معنایی است. اولا به کودک این پیام را می دهد
که تو تلاش کردی تا توانستی این کار رو انجام بدی و دوم اینکه هرگاه
با یک مسئله سخت برخورد بکند بجای اینکه ناامید شود به دنبال یادگیری
روشی برای حل مساله خواهد رفت.
تحقیقات روز دنیا چه می گویند:
سالهای زیادی است که در مجامع علمی این مساله مطرح میشود
که آیا مهارت های ریاضی را همه می توانند یاد بگیرند یا یک مساله
ارثی است. به عنوان مثال می گویند فلانی بچه ی باهوشی است
و در درس ریاضی قوی است. در سالهای اخیر تحقیقاتی زیادی در
سراسر دنیا انجام شده است که همگی به این نتیجه رسیده اند
که تمامی کودکان توانایی یادگیری ریاضی را دارند. در حقیقت تحقیقات
جدید نشان داده است که مغز هر انسان چنانچه تحت آموزش صحیح
قرار بگیرد می تواند مهارتهای لازم را در ریاضیات بدست بیاورد و باید
هر کودک را متناسب با سطح علمی که دارد و با روشی متناسب با
دانسته های قبلی او در ریاضیات آموزش داد.
ترجمه: توسط آقای اکوان
:: ارسال شده در:
مشاوره ,
آموزش کودکان ,
گر ما بتوانیم به درستی تشخیص دهیم که مشکل چیست و از کجا نشات گرفته است، احتمالا، بهتر خواهیم توانست راهحلی برای مقابله با آن ارایه کنیم

شیرینی یك بار پیروزی به تلخی صدبار شكست می ارزد.
(سقراط)
گاهی اوقات با شرایطی روبرو هستیم که احساس میکنیم واقعیت آنطور که باید رخ نداده است. در واقع فرض و حکم با یکدیگر تطابق ندارند. در این نوشتار با یک داستان ساده به بیان این موضوع خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که ما راهی برای مقابله با موقعیتهای مشابه ارایه نخواهیم کرد. اعتقاد داریم بخش اصلی حل هر مشکلی یا مسئلهای تشخیص صحیح آن مسئله است. به این معنی که اگر ما بتوانیم به درستی تشخیص دهیم که مشکل چیست و از کجا نشات گرفته است، احتمالا، بهتر خواهیم توانست راهحلی برای مقابله با آن ارایه کنیم. بنابراین ما به وظیفهی خود که همانا آگاه کردن مخاطبان از وجود چنین رخدادهایی است، عمل میکنیم. فقط میتوانیم امیدوار باشیم که خوانندهی فرزانه، خود با تیزبینی قادر به تشخیص صحیح و متعاقبا درمان صحیح باشد.

و اما داستان:
روزی ملانصرالدین تصمیم میگیرد گاو نر خود را به دلیل فشار اقتصادی و بیپولی برای فروش به بازار ببرد. تعدادی که از شرایط ناگوار ملانصرالدین مطلع بودند و میخواستند با استفاده از این فرصت گاو او را ارزان از چنگاش در بیاورند، نقشهای ماهرانه طرح ریزی میکنند. به این شکل که، در فواصل کوتاهی از یکدیگر و در مسیر ملانصرالدین به بازار، یک نفر از آنها به کاری مشغول میشود. ملانصرالدین گاو را بسته و افسار بهدست منزل را ترک میکند. کمی بعد یکی از آن افراد از ملا میپرسد: ملا بز خود را چند میفروشی؟ ملا میگوید مردک دیوانه شدهای، این گاو نر است نه بز! سپس به راه خود ادامه میدهد. کمی بعد یکی دیگر ملا را میبیند و بعد از سلام و احوالپرسی میگوید ملا این بز فروشی است؟ ملا کمی تعجب میکند و میگوید این بز نیست، گاونر است و میرود. دوباره کمی بعدتر این داستان تکرار میشود. بعد از چندین بار تکرار ملا به بازار میرسد و برای فروش گاو خود اقدام میکند. با هماهنگی قبلی دوباره ملا با داستان قبل مواجه میشود و قانع میشود که گاو نر که او دارد، در واقع بز است نه گاو نر! سپس به قیمت بز آن را میفروشد. به منزل که میرسد همسرش از او میپرسد ملا گاو را فروختی؟ ملا خطاب به همسر میگوید: خانم چیزی که ما داشتیم گاو نبوده، بز بوده! ما در این چند سال اشتباه میکردهایم. خلاصه گاو ملا را به قیمت بز خریدند و ملا نیز باور کرد.

پیامی که این داستان دارد این است که: افراد بااستعداد گاهی از هوش خود استفادهی نادرستی میبرند. این یعنی گاو خود را به قیمت بز عرضه میکنند. مراقب باشید که چنین اتفاقی رخ ندهد که ما مسئول هستیم در قبال امکاناتی که در اختیار داریم. گاهی نیز توسط شخص دیگری ارزشهای افراد ندیده گرفته میشوند یا بهای ناچیزی دارند! در چنین مواقعی باید هوشیار باشیم و تلاش کنیم که تلف نشویم. افراد عموما با کاسهی خود دیگران را میسنجند و از این نکته غافلاند که ممکن است طرف مقابل تشت بزرگتری داشته باشد! این نیز واقعیتی تلخ است که اجتماع دانشآموزی ما با آن دست به گریبان است. معلمین محترم بایست به نکات یادشده توجه کافی نمایند تا خدای ناکرده دانشآموزان بااستعداد آنها دچار ضرر و زیان نشوند. صداقت در عمل و گفتار کلید حل هر مشکلی است. ما اثباتی برای این مساله نداریم. اما قویا توصیه میکنیم.
به نیکی گرای و میازار کس ره رستگاری همین است و بس
(فردوسی)

منبع : شبکه ی ملی مدارس رشد
:: ارسال شده در:
مشاوره ,
تیزهوشان ,
دانلود نمونه سوال ویژه دی ماه ریاضی ششم دبستان کلیک کنید:
آزمون شماره ۵
طراح سوال: سایت ریاضی هزار

آزمون شماره ۴
طراح سوال: سایت ریاضی هزار

برای خرید پاسخنامه تشریحی و فایل ورد(قابل ویرایش) کد ۷۶۱۰۱ کلیک کنید:
آزمون شماره ۳
طراح سوال: سایت ریاضی هزار

برای خرید فایل ورد(قابل ویرایش) کد ۱۸۶۱ کلیک کنید:
آزمون شماره ۲
طراح سوال: حجت اله اصلانی

آزمون شماره ۱
طراح سوال: شیرکورش

:: ارسال شده در:
نمونه سوالات فصل به فصل ریاضی ششم ,
نوبت اول ریاضی ششم ,
مشاوره ,
آموزش کودکان ,